6.04.2020

HILARY MANTEL "De Spiegel en het Licht"


Echtscheiding van koning Hendrik VIII

en koningin Catharina van Aragon.


Koning Hendrik VIII zegt : 

"Hoewel de Schrift duidelijk stelt dat een dergelijk huwelijk onwettig is, meende ik destijds dat de 

paus de macht had dispensatie te verlenen. Inmiddels weet ik beter. Mijn dochter Mary Tudor is de 

vrucht van een onwettige verbintenis. 

Ik daarentegen, zegt de koning, heb mij, nadat mijn ogen waren 

geopend voor de misbruiken en huichelarijen van Rome, zeven jaar lang beijverd om mij te bevrijden 

van dat vervloekte oordeel...." (p.175)



Commentaar : 

De auteur verwijst naar de Schrift maar vermeldt niet over welke bijbelverzen het gaat.

ARGUMENT VAN KONING HENDRIK VIII:

* Er staat inderdaad in Leviticus 20,21 : "Een man (=Hendrik VIII) mag niet huwen met de vrouw (=Catharina van Aragon) van zijn broer (=Arthur).

* Zie ook Marcus 6,18 : "Herodes Antipas (=Hendrik VIII) mag niet huwen met Herodias (=Catharina van Aragon), de vrouw van zijn halfbroer (=Arthur).

ARGUMENT VAN DE PAUS:

* Echter : in Deuteronomium 25,5 staat net het omgekeerde : "Wanneer een broer sterft (=Arthur), zal de andere broer (=Hendrik VIII) huwen met de weduwe (=Catharina van Aragon). 

afgebeeld op de Schouw van het Brugse Vrije :



Koningin Catharina van Aragon,

* echtgenote van HENDRIK VIII 

* moeder van MARY TUDOR (bijnaam Bloody Mary) ,

* dochter van de Katholieke Koningen van Spanje, FERDINAND VAN ARAGON en ISABELLA VAN CASTILIE,

*  zus van JOHANNA DE WAANZINNIGE

* tante van KEIZER KAREL.